Lillafüredi  Állami  Erdei  Vasút

A Lillafüredi Kisvasútért Alapítvány weboldala

Szombaton rendezte meg az ÉSZAKERDŐ Zrt. az "Első pálházi fotó-tehervonatozást" a Zemplén szívében fekvő Pálháza erdei kisvasútján. A fotósvonatok - különösképp, ha abban korhű tehervonat is érintett - mindig kiemelt érdeklődésre számítanak a vasútbarátok, illetve a vasútfotósok körében. Pálházán mindennek különlegességét emelte, hogy a mesés hegyközi tájban futó kisvasúton most rendeztek első alkalommal ilyen programot.
Az alkalmi szerelvény két C-50-es dízelmozdonyból, két fával rakott teherkocsiból és két zárt személykocsiból állt. Szintén különlegesség, hogy a mostanihoz hasonló, fával rakott tehervonat évtizedek óta nem közlekedett ezen a kisvasúton. A vonat Pálháza és Rostalló között járt oda-vissza, a vonal szebbnél szebb pontjain számos fotómegállás közbeiktatásával. Az időjárás különösen kegyes volt a programra jegyet váltó résztvevőkhöz - a nap legnagyobb részében verőfényes napsütés, kék ég és igazi "fotósfelhők" segítették a jobbnál-jobb képek elkészítését.
A Pálházi Állami Erdei Vasút menetrend szerinti járatai idén már nem közlekednek, a jövő évi szezon 2018. tavaszán indul. Az addig is utazni vágyók a különvonati szolgáltatást vehetik igénybe, ami közvetlenül a Hegyközi Erdészeti Igazgatóságtól igényelhető. 

 


 

Október utolsó szombatján rendezték meg az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasútján az idei év utolsó mahócai programját, a Lombhullató vonatozást. A főként délután kissé zordabbra fordult, hamisítatlan őszi időben csaknem kétszáz utassal közlekedtek a Miskolc-Dorottya utca állomásról a vadregényes kelet-bükki kisvasút-vonalra induló különvonatok. A délelőtti vonat utasai Mahóca állomástól rövid erdei sétát tehettek a közeli Mahócai méneshez, ahol a csodálatos környezetben fekvő birtokon betekintést kaphattak a különleges Akhal-Teke lovak történetébe, fajtájuk jellegzetességeibe. A nap további részében varbói sétára, andókúti szalonnasütésre nyílt lehetőség. A menetrend szerinti vonatok által egyébként nem járt szárnyvonalra legközelebb várhatóan jövő év januárjában indul majd hasonló különjárat.
 


 

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. Vadászkürt Expressz fantázianévvel múlt szombaton is elindította szarvasbőgés-hallgató vonatozását a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) mahócai szárnyvonalára, Andókútra. Az évről-évre növekvő érdeklődésre való tekintettel az immár harmadik alkalommal megrendezett rendezvény keretében ezúttal két különvonatot is indítottak Miskolc-Dorottya utca állomásról. A korábbi vonat utasai Ortástető és Andókút között vezetett erdei túrán is részt vehettek, ahol a könnyed kirándulás mellett erdőgazdálkodási, természetismereti érdekességekkel is bővíthették tudásukat. A vadászati tematikus programok színhelye a hangulatos andókúti forrástó melletti tisztás, illetve a Csanyiki Erdei Iskola volt, ahol egy kapitális szarvasbika is terítékre került, ami a Miskóc-IKR Vadásztársaságnál esett. Szarvasbőgés-hallgatásra a visszaúton, az Ortástető alatti irtások mellett nyílt lehetősége a közel 220 főnyi résztvevőnek. A LÁEV közkedvelt Mahócai szárnyvonalán idén még egy alkalommal utazhatnak majd a kirándulók. A szezonzáró "Lombhullató vonatozásra" október 28-án, szombaton kerül sor.


 

Több mint kétszázan vettek részt szombaton az ÉSZAKERDŐ Zrt. Hegyközi Erdészeti Igazgatósága által szervezett szarvasbőgés-hallgató vonatozáson. Akkora volt az érdeklődés, hogy már napokkal korábban minden helyet lefoglaltak. A Pálházi Állami Erdei Vasút három szerelvénye, összesen kilenc kocsival szállította az utasokat a Kemence-patak völgyébe, akiket több helyszínen vártak érdekes programokkal a szervezők.
Kemence-patakon Mihók István, a Hernádvölgyi Erdészeti Igazgatóság igazgatója a sebzett vad felkutatásában használatos vérebeket mutatta be, Hevessy Gábor pedig a zempléni gombafajtákat ismertette.
Kőkapun Molnár Renátó, a magyar szarvasbőgő válogatott tagja tartott bemutatót. Bótáné Batta Olga, a Bükki Vadászkürtösök vezetője a - a kürtölésen túl - a vadfajokról beszélt elsősorban a gyerekeknek, akik rendkívül nagy számban vettek részt a programon. Visszaérve Kemence-patakra Szemán Jenő, az OMVK Borsod-Abaúj-Zemplén megyei területi szervezet Vadvédelmi és Vadgazdálkodási Bizottságának elnöke a teríték elkészítésének szabályairól beszélt, természetesen egy teríték mellett.

 


 

A kisvasúti napok programsorozat keretében az ÉSZAKERDŐ Zrt. idén a Pálházi Állami Erdei Vasúton rendezte meg erdei vasútjainak (a lillafüredi és a pálházi kisvasút) közös kisvasúti napját augusztus 19-én, szombaton. A rendezvény megnyitója az erdei vasút központi állomásán, Pálháza-Ipartelepen volt, ahol az ÉSZAKERDŐ Zrt. részéről Buday Péter erdészeti igazgató, vasútüzem-vezető és Jakóts Ádám vasútügyi műszaki előadó köszöntötte a vendégeket, valamint ismertették a két erdei vasút közelmúltbeli fontosabb eseményeit és a jövőre vonatkozó terveket. A rendezvényt megtisztelte jelenlétével Pálháza Város polgármestere, Szebeni Endre, aki a városközpontban rövidesen meginduló és a kisvasút induló állomását is érintő nagyszabású fejlesztésről számolt be. Az esemény fénypontja az erdei vasút közelmúltban felújított zárt személykocsijának ünnepélyes átadása volt, melyet első útja előtt Tóth Gábor füzéri plébános áldott meg. A rendezvényen megjelent közel 150 résztvevő ezután kisvonatra szállt és a közeli pálházi vízimalomhoz utazott. Az új építésű, ugyanakkor korhű, középkori stílusú malom működés közben különleges élményt nyújtott fiatalabbaknak és idősebbeknek egyaránt. A program keretében lehetőség nyílt a kisvasút teljes vonalának beutazására is, amely kőkapui sétával is kiegészíthető volt. Az ebédről a senyői vadászház személyzete gondoskodott, akik ízletes gulyást kínáltak a vendégeknek.