- A Szinvavölgyi Erdei Vasút – Lillafüredi Állami Erdei Vasút története
- Modrovich Ferenc (Mátrai Imre összeállítása)
- Fülöpp Zoltán Bedő-díjas erdőmérnök emlékezete
- 90 ÉVES A LILLAFÜREDI ERDEI VASÚT
- 2014 - LÁEV - Miskolc városi értéktár része
- 2014 - LÁEV -B.A.Z. megyei értéktár része
- 2018 - Több mint hárommilliárd forintból újul meg Lillafüredi kisvasút
- A Fatáj magazin cikke az évfordulóról: ITT
A mai nap kettős évforduló a LÁEV életében. A százéves jubileum mellett ma történt 10 éve, hogy Miskolc-Dorottya utca és Garadna között első menetrend szerinti vonatát továbbította az Mk48 2021 pályaszámú dízel-villamos hibrid mozdony. A korszakos átalakításon átesett mozdonyt a visszaúton az országos sajtó képviselőinek is bemutatta Mátrai Imre, a LÁEV akkori üzemigazgatója.
A megváltozott külseje és alkalmazott műszaki megoldásai miatt azóta is sokak által kritizált mozdony forgalomba állítása tíz évvel ezelőtt azonban mérföldkő volt a LÁEV és a hazai kisvasutak életében. Keskeny nyomközű, menetrend szerinti vonatot továbbító hibrid mozdonyként ismereteink szerint világelső volt és az alkalmazott konstrukció a LÁEV és a mozdony működését azóta megismerő más kisvasutak szakemberei szerint is beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Prototípus mivoltából fakadó néhány gyermekbetegségének kiküszöbölése után az utóbbi évek legstabilabb, legtöbbet közlekedő, gazdaságosan üzemeltethető és jól kezelhető vontatójárművévé vált a LÁEV járműállományának. A 2021-es mozdony sikerén felbuzdulva 2013-ban a Bükk másik oldalán üzemelő Szilvásváradi Állami Erdei Vasút is beszerzett egy hasonló lokomotívot, majd a 2020-as év fejlesztései keretében további 2 db, immár hagyományos külsejű, számos elemében továbbfejlesztett hibrid mozdony készült és készül szintén a LÁEV részére.
100 évvel ezelőtt, 1920. november 14-én e napon indult el az első fával rakott szerelvény a - mai nevén - Lillafüredi Állami Erdei Vasút fővonalán a Garadna völgyéből a miskolci Fáskertbe. A jeles évforduló méltó megünneplését évek óta terveztük, de terveinket a jelen járványhelyzet sajnos felülírta. Az ÉSZAKERDŐ Zrt. és a LÁEV dolgozói ezért egy rendhagyó installációval, a Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen 100-as számot formázó alakzatba rendezett kisvasúti személykocsikkal és mozdonyokkal emlékeznek. A járvány elmúltával pedig bízunk benne, hogy lesz módunk a nagyközönség részvételével is méltó mód megünnepelni a LÁEV 100. születésnapját.
Északerdő Zrt.
Állatkert-látogató különvonatot indít a Lillafüredi Állami Erdei Vasút októberben, szombatonként. Az első kisvonat 2020. október 10-én, 10:00 órakor indul a Miskolc-Dorottya utcai végállomásról és a Csanyik-völgyig közlekedik. Innen túravezetővel, egy rövid, 15 perces erdei sétával jutnak az állatkertbe az érdeklődők. A túra útvonala nem akadálymentesített.
Az állatkertben 1,5 órás, állatbemutatóval és etetésekkel egybekötött program várja a látogatókat, ezt követően a kisvonattal visszautaznak a végállomásra. A kombinált részvételi jegy ára 2600 Ft/fő. A programon való részvételhez előzetes regisztráció szükséges a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mailcímen. A program plakátja itt tekinthető meg.
A Diósgyőri Mikulásvonat a koronavírus járványhelyzet miatt 2020-ban elmarad!
18 év után először nem nyitja ki kapuit a Lillafüredi Mesebirodalom. Nehéz ezt elfogadni, feldolgozni, a szívünk mélyén reméltük, hogy nem így fog történni. Mindazonáltal egyetértünk a döntéshozókkal, ez most a racionális, helyes döntés. Mindent megtettünk annak érdekében, hogy a lehetőségekhez mérten idén is létrehozzuk, kicsiben, máshogy, de mégis megteremtve a Mikulásvonat által nyújtott megszokott ünnepi hangulatot. Ezt idén nem tudjuk Önöknek megmutatni! ☹
Őszintén meg kell mondanom, hogy nemcsak a gyerekek, szülők, nagyszülők miatt nehéz, nemcsak azért, mert idén a fogyatékkal élő barátainkat sem láthatjuk vendégül, hanem jelentős mértékben csapatunk miatt is.
A Mesebirodalmi világgal járó rengeteg öröm, élmény, a rendezvény három hetének érzelmei, és a számtalan megható pillanat nagyon fog hiányozni az évről-évre az esemény sikeréért dolgozó közel 100 fős csapatunknak – a Mikulásvonatot szervező Diósgyőrért Közhasznú Alapítvány és az Északerdő Zrt. munkáját segítő Kollégáknak, Partnereknek, Önkénteseknek – akik számára a Mikulásvonat több mint egy rendezvény.
Nehéz időszak áll előttünk, melynek átvészeléséhez kívánok mindenkinek sok erőt és kitartást, kérem a szabályok betartásával vigyázzanak magukra és egymásra.
Jövőre a Mikulás mesebirodalmában Lillafüreden találkozunk, mert a mesének folytatódnia kell tovább, a mostani kényszerszünettől eltekintve, lelkesen, töretlenül. Külön öröm a jövőre nézve, hogy az Északerdő Zrt. és a LÁEV munkájának köszönhetően, a MIKULÁSVONATON teljesen felújított járműparkkal és épületekkel várhatjuk majd a hozzánk látogatókat.
Üdvözlettel:
Boda Péter
a kuratórium elnöke
Diósgyőrért Közhasznú Alapítvány
(www.mikulasvonat.hu)
A Kassai Gyermekvasút végállomásán vasárnap, a helyi Vasút napja ünnepségen adták át a Miskolc nevet viselő emlékjárművet. A kéttengelyes, cseh gyártmányú dízelmozdony - normál nyomközű kivitelben ugyan, de - azonos a Kassai Gyermekvasúton közlekedő 1000 mm nyomtávú mozdonyokkal. A kiállított járművel, illetve annak szimbolikus elnevezésével arra a szoros együttműködésre is fel akarják hívni a figyelmet, ami a határon átnyúló Interreg program révén a miskolci Lillafüredi Állami Erdei Vasúttal közösen valósul meg.
Mint ismert, az ÉSZAKERDŐ Zrt. Kassai Gyermekvasúttal közös pályazata támogatást nyert el különféle fejlesztésekre az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Programban. Kassán többek között befejezik az indulóállomás felvételi épületét, egy új kitérővágányt építenek és felújítanak egy dízelmozdonyt. Miskolcon szintén az indulóállomás újul majd meg, illetve épül egy új személykocsi az erdei vasút számára. A partnerség jegyében utóbbi a Kassa nevet viseli majd. A 2019. december 31-ig tartó, "RailGate - Keskeny nyomközű vasutak, mint attrakciók és kapuk a természetre" elnevezésű szlovák-magyar program összköltségvetése megközelíti az 580 ezer eurót.
Fotó: Ľubomír Lehotský