Lillafüredi  Állami  Erdei  Vasút

A Lillafüredi Kisvasútért Alapítvány weboldala

Több, mint 120-an váltottak jegyet az ÉSZAKERDŐ Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei Vasút különvonataira szombaton. Nemcsak miskolciak vettek részt a rendezvényen, hanem a megyeszékhely környékén nyaralók is szép számban "képviseltették magukat". A két szerelvény a menetrend szerinti vonatok által nem járt Mahócai szárnyvonalon közlekedett. A nap folyamán lehetőség nyílt piknikezésre a Bükk egyik legszebb pontján, Andókúton. A kisvasutak iránt érdeklődő, szívesen túrázó utasaink pedig nyomvonal-bejáráson vehettek részt az erdei vasút néhai Mahóca - Farkasgödör - Örvénykő szakaszán. A tervezett csillagnéző program a felhős időjárás miatt elmaradt ugyan, de bízunk abban, hogy a természeti látnivalóknak köszönhetően minden utasunk színes élményekkel gazdagodva tért haza - foglalta össze Mátrai Imre, az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasút üzemigazgatója.

 

 

2012 óta vesz részt az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasútja a Múzeumok Éjszakáján. A "Lillafüred fényei erdei vasúttal" címet viselő programunk szombaton délben kezdődött: a Miskolc-Dorottya utcai állomáson mozdonybemutatóval vártuk az érdeklődőket. Itt több muzeális értékkel is rendelkező vontató járművet is kiállítottunk. A Múzeumok Éjszakája különvonat este hat órakor indult. Ezen több mint száz utast regisztráltunk. Elsőként a felsőhámori temetőbe mentünk el, ahol mécseseket gyújtottunk Herman Ottó, a Fazola-család és Vásárhelyi István sírjánál. Innen Lillafüredre vonatoztunk, ahol megnézhették az érdeklődők az ÉSZAKERDŐ Zrt. Ökoturisztikai Központját és a Herman Ottó emlékházat. Különleges élményt jelentett mindenkinek Fazola-kohó megállónál a kivilágított kohó és arra is nyílt lehetőség, hogy a Massa Múzeumot "bejárják" az utasaink. Bízom abban, hogy senki nem bánta meg, aki a Múzeumok Éjszakáján az erdei vasutat választotta - összegezte Mátrai Imre, az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasút üzemigazgatója.

 

 

A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány vezetőjének Gáspár Jánosnak kezdeményezésére 1995-től rendezik meg a "Kisvasutak napjai" programsorozatot, melynek célja e páratlan közlekedéstörténeti emlékeink megmentése, bemutatása, népszerűsítése.
Csaknem százan vettek részt az ÉSZAKERDŐ Zrt. kisvasútjainak napján, szombaton. Az erdészeti társaság a Pálházi és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút közös kisvasúti napja keretében hagyományos "nyárköszöntő" különvonatot indított Mahócára. Szerencsére az időjárás is kegyeibe fogadta az utasokat, hiszen napfényes, gyönyörű időben bonyolítottuk le a programot. Több mint húszan használták ki a lehetőséget, és egy sétát tettek barlangász szakvezetéssel - az egyébként nem látogatható - Lilla-barlangban. A fokozottan védett barlangba a Bükki Nemzeti Park együttműködésének köszönhetően juthattak be a látogatók. Külön öröm, hogy most Mahóca volt a végállomás, hiszen 2013-ban - az akkori kisvasúti napon - még csak Ortástetőig tudtak közlekedni a szerelvények. Azóta viszont befejeződött a Mahócáig tartó szakasz újjáépítése is. Érdekesség, hogy ott volt az utasok között családjával együtt Tóth Gábor is, aki nyolc évvel ezelőtt helyszínelőként részt vett a mahócai sínlopás felderítésében. A végállomás környékén számos kikapcsolódási lehetőség várta az érdeklődőket. Bízom abban, hogy senki nem bánta meg, aki szombaton a kisvonatot választotta - mondta Mátrai Imre, az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasút üzemigazgatója, a program házigazdája.

 

Sikeres volt az első Trófea Expressz, csaknem 140-en vettek részt a péntek esti programon. Az ÉSZAKERDŐ Zrt. első alkalommal rendezett szarvasbőgés-hallgató vonatozást a Lillafüredi Állami Erdei Vasút mahócai szárnyvonalra. Az esős idő ellenére négy kocsi telt meg az utasokkal. Akkora volt egyébként az érdeklődés, hogy már napokkal korábban lefoglaltak minden helyet. Andókúton Pece István, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Földművelési és Erdészeti Főosztályának vadászati főfelügyelője tartott előadást az érdeklődőknek a legnagyobb erdei vadról, a gímszarvasról. A forrástó partján pedig a Bükki Vadászkürtösök adtak emlékezetes koncertet. Ezt követően a Csanyiki Erdészeti Erdei Iskola udvarán először Mihók István, a Tállyai Erdészeti Igazgatóság műszaki vezetője, az Utánkeresők Baráti Körének tagja mutatta be a sebzett vad felkutatásában használatos vérebet, majd Wallendums Péter, a Magyar Vadászlap főszerkesztő-helyettese - egy teríték mellett - tartott előadást a vadászati kultúráról. Az estét egyedülálló élmény, a magyar erdők királya, a gímbika jellegzetes "koncertje" tette teljessé.

A gímbikák hangját azok is hallhatták, akik a pálházi kisvasutazást választották. A lillafüredihez hasonló programot szerveztek ugyanis egy nappal később az ÉSZAKERDŐ Zrt. Pálházi Állami Erdei Vasútján is. Pálházáról mintegy 110-en utaztak Kőkapura, ahol a látogatók kürtjelekkel és a gímbika hívás hangjaival ismerkedhettek meg. A program során terítéket is láthattak az érdeklődők, és Szemán Jenő, az OMVK Borsod-Abaúj-Zemplén megyei területi szervezet Vadvédelmi és Vadgazdálkodási Bizottságának elnöke tartott ismertetőt a vadászati etikáról. 

Ismét sikeres rendezvényen van túl az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasútja: az elmúlt hétvégén, szombaton több mint százan vettek részt a kisvasút napján.

Igazi kuriózum volt az MVK Zrt. két veterán Ikarus autóbusza, ezek szállították a fővárosból érkezőket a Tiszai pályaudvartól a Dorottya utcai induló állomásunkra és végigkísérték a rendezvényünket egészen a végállomásig, Garadnáig a fotósok nagy örömére. A hat kocsiból álló különvonatunkat a legkorszerűbb hibrid mozdonyunk vontatta. A felsőhámori temetőben közösen, koszorú és mécses elhelyezésével emlékeztünk a száz évvel ezelőtt elhunyt polihisztorra, Herman Ottóra.

 

Lillafüreden megnézték az utasok a tavaly felújított függőkertet és az ÉSZAKERDŐ Zrt. Ökoturisztikai Központját, a Fazola kohónál szabadtéri kiállítás várta a résztvevőket. Garadnán Tajnai Róbert, a Lillafüredi Erdészet igazgatója kalauzolta az érdeklődőket az elmúlt évben felújított Pisztráng tanösvényen, és megnézhették az Erdészeti és Vadászati Gyűjteményt is. A megéhezett utazókat a hagyományoknak megfelelően vadpörkölttel vártuk. A különvonat az egész napos program után, röviddel öt óra előtt ért vissza Miskolcra – mondta Mátrai Imre, az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasút üzemigazgatója.