Lillafüredi  Állami  Erdei  Vasút

A Lillafüredi Kisvasútért Alapítvány weboldala

SZEV-LÁEV kronológia 4.


1949. Az Ab amot-1-es is az Úttörővasúthoz került a Cax-11-es mellékkocsival együtt. Forgalomba helyezése előtt mindkettőt fővizsgáztatták és újrafényezték.

1951. Visszatér az Ab amot-2 és a Cax-11-es és 12-es mellékkocsi a LÁEV-hez.

1958. december - 1959 június 19. Az Ab amot-2-es motorkocsi a MÁV Északi Járműjavítójában teljes főjavításon esett át. Többek között a Ganz-Jendrassik VI JaR 135/185 típusú dízelmotorját is felújították. A karosszériát újrafényezték, sok fődarabját is cserélték.

----------------------------------------------------------------------------------------------

A hatvanas évektől Tóth Gyula személyében új, nagyformátumú és elkötelezett vezetője lett a LÁEV-nek.

----------------------------------------------------------------------------------------------

1962. Újraindult a parasznyai szárnyvonalon a személyszállítás.
Egy vonatpár az Eszperantó tér vá.-Farkasgödör rh. között, kettő pedig betétjárati jelleggel, Papírgyár mh.-Farkasgödör rh. között közlekedett.

1963. Az Ab amot-1 leromlott állapotban, az eredeti színezést megváltoztatva tér vissza Majláthra.

1968. Esedékessé válik a forgóvázak rugózásának felülvizsgálata. Átalakítást vagy cserét csak az Ab amot-2, az akkor már átszámozott LÁEV A02-602-es igényelt.

1970. Az Ab amot-1, vagyis a LÁEV A02-601-es Jendrassik dízelmotorját és a kapcsolódó erőátviteli szerkezeteket is felújították.
Nem sokkal később az LÁEV A02-602-est ismételten remotorizálták. A Ganz-Jendrassik motor helyébe Rába-MAN D 2156 Hm6 típusú motor került.

1972. A gőzvontatás megszüntetése. Az egyetlen még megmaradt KV-4, a 447,401 Majláth üzemi telepen átmenetileg kiállítási tárggyá válik.
Az "alsó" végállomást az egykori Fáskert magasságába helyezik át.

1978. Városrendezési és útépítési okokból felszámolják a fővonal első mintegy 4,5 kilométeres szakaszát. Az alsó végállomás a Dorottya utcába, jelenlegi helyére kerül.
Az Ab amot-1-et kivonják a forgalomból.

1980. Az Ab amot-1-t selejtezik, majd elbontják. Egyik forgóváza az Ab amot-2 alá kerül, annak törése miatt.

1982. április 24. Az Ab amot-2, azaz a LÁEV A02-602 utolsó menetrendi szolgálata a fővonalon. Ez évben a Közlekedési Múzeum védetté nyilvánítja!

----------------------------------------------------------------------------------------------

1982-1989. Az LÁEV A02-602-es a mozdonyszínben még üzemképes állapotban felújítását várja. Az Úttörő- és jogutóda a MÁV RT. Gyermekvasút a motorszerelvény átvételét ezen időszakban több alkalommal kezdeményezi a LÁEV-nél.

1989. július közepe. A MÁV akkori Vezérigazgatója szemlét tart a Gyermekvasútnál. A nosztalgiaforgalom megindítására tett kezdeményezéseket célszerűnek tartja, az ehhez szükséges járműveket a LÁEV-től javasolja beszerezni.

1989. augusztus 23. A vezérigazgatói javaslat megszületése után a LÁEV részéről is megtörténik a felajánlás a motorszerelvény átadására!